Chcesz skuteczniej chronić dane korzystając z wiedzy ekpertów? Zapisz się do newslettera Data Point!
Użytkowanie komputerów do celów zawodowych w środowisku domowym okazuje się nie lada wyzwaniem. Jest to dość istotny temat, gdyż faza pracy zdalnej najprawdopodobniej będzie trwać jeszcze przez jakiś czas. Pojawiają się także opinie, że obecna rewolucja formy pracy będzie skutkować w przyszłości bardziej powszechnym zatrudnianiem zdalnym przez pracodawców.
Ten, którego nie widać
Kilka słów o roli informatyka w procesie wykonywania pracy. Jest to profesja znajdująca się w tle. Pracownik przychodzi do biura, włącza komputer, loguje się, korzysta z zainstalowanych na swoim stanowisku narzędzi. Wszystko działa, łączy się, wysyła, odbiera itd. Tylko, że działanie infrastruktury IT opiera się na nadzorze i interwencjach człowieka – informatyka lub całego zespołu fachowców tej dziedziny.
Miejmy też na uwadze, że biuro w sensie organizacyjnym i technicznym jest zintegrowaną strukturą informatyczną, o którą dbają właśnie informatycy. Posiada swoją sieć, zabezpieczenia antywirusowe i antyprzepięciowe, mocne łącza internetowe, ustandaryzowane oprogramowanie na poszczególnych komputerach, systemy kopiowania danych, centralny nadzór związany z prawidłowością działania całości infrastruktury IT. Słowem – jeden wielki informatyczny konglomerat.
W tym wszystkim jest też przewidziany margines błędu człowieka. Usterka czy brak umiejętności są korygowane właśnie przez zespół informatyczny. Lecz nagle pojawiła się konieczność pracy w domu.
Sami na wzburzonym cyfrowym morzu…
Aż 85% pracowników nie miało dotychczas doświadczenia w pracy online. Dla wielu jest to zderzenie z nową rzeczywistością i to bez opcji szybkiego wsparcia ze strony informatyka. Z jakimi zatem problemami stykają się „zdalni” pod względem korzystania z rozwiązań informatycznych? Są to sytuacje banalne i nieco bardziej złożone. Użytkownicy bowiem:
– dysponowanie starym sprzętem o niskiej wydajności i lukach w oprogramowaniu,
– mają słabe routery i denerwują się słabym Internetem,
– brakuje im urządzeń peryferyjnych,
– posiadają łącza internetowe nie przystosowane do zdalnej pracy bo są to łącza domowe, a nie biznesowe,
– nie mają silnego antywirusa,
– używają wersji oprogramowania Home, które nie zawsze spełnia wszystkie wymogi,
– nie mają umiejętności zdalnego łączenia z serwerem,
– nie dokonują zmiany haseł, oraz nie panują nad danymi, których używają
– nie są biegli w używaniu oprogramowania do komunikacji wizualnej (zoom, MS Teams).
Jak można się przekonać, trudności nie brakuje, a nie są to wszystkie z którymi może spotkać się pracownik przerzucony z rzeczywistości biurowej do domowych warunków pracy. I niestety nie widać tam w pobliżu firmowego informatyka, który z uśmiechem na ustach rozwiąże w mig ten czy inny problem.
Szukajcie, a znajdziecie
Kwestia dobrej organizacji pracy zdalnej wymaga kompleksowego podejścia ze strony pracodawcy.
Jakiego?
Po pierwsze: wsparcie sprzętowe.
Po drugie: ujednolicenie i w razie potrzeby dostarczenie właściwego oprogramowania.
Po trzecie: ustanowienie (lub przypomnienie) odpowiednich procedur bezpieczeństwa.
Po czwarte: edukowanie pracowników zdalnych.
Po piąte: wyrabianie nawyku cyklicznej zmiany haseł. Nie należy to do skomplikowanych czynności. Istotne jest utrwalenie pewnych nawyków i przestrzeganie określonych zasad.
Pamiętajmy również, że możliwe jest poprzez zdalny dostęp posługiwanie się komputerem, który nadal znajduje się w biurze.
W tych wszystkich działaniach niezbędna może okazać się pomoc wyspecjalizowanej firmy informatycznej, takiej jak nasza.
Polecamy naszą pomoc!
Ewa Piekart 501-387-314 / ewa.piekart@ckz.pl
Obsługa informatyczna firm, Outsourcing IT
Sebastian Tworkowski
Kierownik serwisu / Administrator
czytano 598 razy