banner
banner

Lepiej zapobiegać niż leczyć – dobrze znamy tą myśl, która co prawda związana jest ze sferą medycyny, ale ma także przełożenie na obszar działania infrastruktury informatycznej.

Zapobieganie awariom IT

sebastian-tworkowski

Sebastian Tworkowski

Kierownik serwisu / Administrator

eye czytano 565 razy

Zapobieganie awariom IT

Lepiej zapobiegać niż leczyć – dobrze znamy tą myśl, która co prawda związana jest ze sferą medycyny, ale ma także przełożenie na obszar działania infrastruktury informatycznej. Nienależycie eksploatowana czy pozbawiona właściwego nadzoru będzie ulegać awariom i generować kosztowne przestoje. Jak zatem działać, aby całościowe rozwiązania IT firmy zachowywały sprawność oraz oczekiwaną wydajność? Oto kilka podstawowych warunków.

Audyty systemu i wprowadzanie potrzebnych zmian

Zacznijmy od diagnozy, czyli audytu. W jego ramach dokonywany jest przegląd działania istniejącego systemu informatycznego. Sprawdzaniu podlega sprawność poszczególnych modułów, przyczyny ewentualnych przestojów, pojawiające się zagrożenia. Efektem audytu bywa często wykluczenie np. współistnienia podwójnego oprogramowania czy aplikacji, które wzajemnie wykluczają bądź ograniczają swoje działanie. Innym celem jest zapewnienie ciągłego działania określonych funkcji, z których np. w trybie online korzystają klienci określonego serwisu. 

Stosowanie zaufanych protokołów

 Zapobieganie przestojom czy innym problemom działania firmowego systemu IT wiąże się z odpowiednio skutecznym szyfrowaniem. Dlatego konieczne jest stosowanie haseł w ramach systemu informatycznego, które blokują wydostanie się  istotnych danych na zewnątrz organizacji. Jeśli chodzi o działania i transakcje wykonywane online, ważne jest, aby został zastosowany zaufany protokół, spełniający wymogi związane m.in. z ochroną danych osobowych.

Awarie systemu występują także w przypadku usiłowania kradzieży danych. Takim działaniom należy zapobiegać poprzez stosowanie właściwych zabezpieczeń. Przeniesienie serwisu i wdrożenie go w zaufany protokół można dokonać w ramach outsourcingu IT. I tu istotna uwaga – strony bez zaufanego protokołu nie są premiowane w wyszukiwarce Google. Dlatego przejście na połączenie szyfrowane jest korzystne także z punktu widzenia pozycjonowania strony. 

Aktualizacje zapewniające ciągłość działania

Bardzo ważne są aktualizacje systemu. Nawet najlepszy system, jeśli nie będzie poddawany regularnej konserwacji i wdrażaniu potrzebnych rozszerzeń prędzej czy później ulegnie awarii, która będzie skutkować znacznie większym nakładem pracy. Aby nie doprowadzić do paraliżu działania firmy, konieczne jest monitorowanie pojawiających się alertów o konieczności naprawy błędów systemowych czy wdrożeniu rozszerzeń oraz konsultowanie ich z firmą zajmującą się outsourcingiem IT.

Archiwizacja danych i tworzenie kopii zapasowych

Szacuje się, że incydenty utraty danych średnio zdarzają się w firmach raz w miesiącu i w ok. 15% przypadków są to sytuacje całkowitego ich przepadku. Jak zatem chronić dane przez utratą? Ważna jest tu zdolność do szybkiego przywrócenia systemu, ułatwiająca bieżącą archiwizację i tworzenie kopii zapasowych. Generalnie należy korzystać zarówno z dysków przenośnych (w przypadku ważnych danych), jak i wirtualnych, jednak nie tych publicznych, lecz posiadających certyfikat „Privacy Shield”. Dzięki temu w chmurze prywatnej można przechowywać również dane wrażliwe. W praktyce archiwizacja nie tyle zapobiega awariom, co ich długofalowym skutkom – głównie ograniczeniom w działaniu firmy.

Systemy antywirusowe

Najbardziej sprawny system, stale aktualizowany i serwisowany może polec w przypadku ataków zewnętrznych. Dlatego bezwzględnie potrzebne są systemy antywirusowe, zapobiegające zainfekowaniu systemu przez złośliwe oprogramowania, a także wirusy i trojany. System, który został zaatakowany może przestać całkowicie działać lub zostać zainfekowany w części. Dlatego oprogramowania wychwytujące wszelkie zagrożenia są niezwykle istotne z punktu widzenia wystąpienia możliwych awarii. Oczywiście systemy antywirusowe mogą być personalizowane na potrzeby określonej firmy. Warto w tej kwestii skonsultować z się firmą, zajmującą się outsourcingiem IT.

Pamiętajmy, że zapobieganie awariom systemu informatycznego w firmie może uchronić przed znacznymi stratami finansowymi. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań nie ucierpi również wizerunek firmy, który zwykle dość trudno jest odbudować.

W kwestii skutecznego zapobiegania awariom czy niechcianym przestojom polecamy usługi CKZ. Jesteśmy gotowi do udzielenia doraźnych konsultacji lub całościowego przejęcia opieki serwisowej na zasadzie outsourcingu.

Zapobieganie awariom IT

Czytaj więcej: Zapobieganie awariom IT

Potrzeby pod względem użytkowania sprzętu i całościowej infrastruktury informatycznej są dziś bardzo zróżnicowane.

Elastyczny format usług informatycznych CKZ

sebastian-tworkowski

Sebastian Tworkowski

Kierownik serwisu / Administrator

eye czytano 668 razy

Dlatego działamy na dwóch płaszczyznach – usług kompleksowych dla firm, instytucji oraz usług dla klientów indywidualnych. Może zatem zaistnieć sytuacja, że ktoś, kto zarządza firmą będzie naszym klientem biznesowym, a jednocześnie będzie korzystał z naszej pomocy także jako osoba prywatna.

W praktyce dla podmiotów biznesowych czy też instytucji publicznych lub jednostek samorządowych realizujemy zlecenia z obszarów:

– dataProtect (ochrona danych),

– safeSerwer (całościowa obsługa usług serwerowych),

– smartService (obsługa bieżąca),

– ITStore (dostarczanie sprzętu i oprogramowania).

Zawsze pierwszy etap współpracy polega na wykonaniu indywidualnego audytu IT firmy. Sprawdzamy aktualny stan infrastruktury, określamy jakie są niedociągnięcia oraz co powinno być poprawione. Na tej podstawie tworzymy dokumentację poaudytową i przedstawiamy zalecenia, którym zazwyczaj nadajemy trzystopniową skalę. Docelowo ustalamy z klientem model współpracy, który umożliwia sprawną realizację usług, określa zakres wykonywanych działań oraz formułę płatności.

Najczęściej operujemy trzema sposobami rozliczeń:

  • abonament – opłacana jest miesięcznie z góry ustalona stawka abonamentowa, zapewniająca korzystanie z naszych usług 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu w najniższej kwocie godzinowej;
  • pre-paid – klient z góry opłaca pakiet planowanych godzin na wydatki na IT i korzysta z naszych usług w ramach wykupionego pakietu po preferencyjnych cenach;
  • interwencja – to opcja korzystania z obsługi IT w dowolnym momencie, opłacana standardową stawką godzinową za czas, jaki poświęcimy na realizację zleconych zadań.

 Na pewno należy jeszcze wspomnieć o możliwości outsourcingu, który oferuje DataPoint. W zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych klienta możemy zapewnić pełny outsourcing informatyczny, którego celem jest przejęcie wyselekcjonowanych obszarów lub całej infrastruktury IT. Ponadto, istnieje opcja outsourcingu selektywnego, polegająca na wydaniu pozwolenia naszej firmie na kontrolę wybranych rodzajów outsourcingu IT. Chodzi tu głównie o zarządzanie wybranymi aplikacjami, środowiskiem sieciowym czy infrastrukturą internetową.

Dysponujemy zróżnicowaną i elastyczną ofertą informatyczną. Wykonujemy zarówno standardowe usługi, jak czyszczenie i porządkowanie oprogramowania w prywatnych komputerach, a także duże i skomplikowane działania związane np. z opieką nad serwerami firm. Dzięki temu wielu klientów o rożnej skali działania uzyska u nas fachową pomoc, wsparcie merytoryczne i indywidualnie sprofilowane rozwiązania.

 Zapraszamy do kontaktu.     

Elastyczny format usług informatycznych CKZ

Czytaj więcej: Elastyczny format usług informatycznych CKZ

Dane pod ochroną – jak dbać o bezpieczeństwo i zachowanie informacji cyfrowych?

Dane pod ochroną – jak dbać o bezpieczeństwo i zachowanie informacji cyfrowych?

sebastian-tworkowski

Sebastian Tworkowski

Kierownik serwisu / Administrator

eye czytano 606 razy

Kto nigdy nie utracił danych elektronicznych, ręka do góry. Nie widzę…, naprawdę nie widzę. To zdarzyło się każdemu – wiemy to z praktyki. I o ile w przypadku utraty zdjęć ze spotkania firmowego pozostaje tylko żal, tak sytuacja trwałego zniknięcia ważnej prezentacji jest o wiele poważniejsza. Natomiast przepadek kluczowych danych dla firmy to już istne trzęsienie ziemi, zagrażające działaniu przedsiębiorstwa oraz podważające jego wiarygodność w oczach klientów.

Przyjrzyjmy się teraz, w jaki sposób dochodzi do utraty danych. Takie zdarzenie może mieć różne scenariusze. Zwykle są to:

– przypadkowe usunięcie danych,

– zainfekowanie komputera wirusem,

– awaria sprzętu komputerowego,

– przypadkowe sformatowanie dysku twardego,

– błędy programów komputerowych,

– problemy z energią elektryczną,

– atak hakerski,

– klęska żywiołowa,

– kradzież nośnika danych.

Większości tych sytuacji można poświęcić odrębne opracowanie, ale to, na co przede wszystkim chcemy zwrócić uwagę, to podstawowa świadomość, kiedy i jak dochodzi do utraty danych. Jednocześnie zauważmy, że opisane zdarzenia najczęściej dotyczą indywidualnych użytkowników komputerów. Ta uwaga jest o tyle istotna, iż w wymiarze całościowego działania firmy zdarzają się bardziej specyficzne zaniedbania odnośnie przechowywania danych, które mogą doprowadzić do całkowitego paraliżu jej funkcjonowania.

Pięć podstawowych błędów o krytycznym znaczeniu dla trwałości i poufności danych to:

  1. brak cykliczności kopii danych,
  2. niewłaściwie zabezpieczone kopie,
  3. brak poprawności odtwarzania kopii,
  4. brak kopii na zewnątrz firmy (dodatkowe kopie),
  5. niezaszyfrowane kopie na urządzeniach wynoszonych z firmy.

I także te okoliczności kwalifikują się do szerszego opisania. W tym wpisie ograniczmy się jednak tylko do spostrzeżenia, że obecnie utrata danych jest o wiele kosztowniejsza niż np. trwałe uszkodzenie sprzętu, który służy do ich przechowywania. Dlatego generalny wniosek brzmi – chrońcie swoje dane indywidualne oraz firmowe poprzez ich prawidłowe kopiowanie.

Na płaszczyźnie ochrony trwałości swoich indywidualnych danych doradzamy korzystanie z zewnętrznych dysków twardych. Są one pojemne, trwałe i odpowiednio zabezpieczone hasłem oraz antywirusowo mogą z powodzeniem tworzyć zapasową bazę istotnych dla Was danych.

W przypadku tworzenia rozbudowanych kopii danych całego systemu informatycznego firmy na pewno będzie przydatna pomoc specjalistów. W tym przypadku również jesteśmy gotowi doradzić Wam kompleksowo, dobrać odpowiednie rozwiązanie, wdrożyć je i zadbać o to, abyście nigdy nie musieli odczuwać skutków utraty danych czy awarii infrastruktury informatycznej.

Dane pod ochroną – jak dbać o bezpieczeństwo i zachowanie informacji cyfrowych?

Czytaj więcej: Dane pod ochroną – jak dbać o bezpieczeństwo i zachowanie informacji cyfrowych?

Na czym polega dobry audyt IT

Audyty informatyczne to działanie konieczne zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych organizacji. Kluczową ich rolą jest zapewnienie bezpieczeństwa, zapewniającego ochronę wrażliwych danych oraz weryfikacja sprawności funkcjonowania całości infrastruktury IT. Dzięki takiej praktyce firma eliminuje ryzyko poważnych incydentów oraz przestojów, skutkujących znaczącymi stratami finansowymi oraz nadszarpnięciem swojej reputacji w oczach klientów i partnerów biznesowych.

Na czym polega dobry audyt IT

ewa-piekart

Ewa Piekart

Dyrektor generalny

eye czytano 647 razy

Rodzaje audytów

Zasadniczo istnieją cztery rodzaje audytów informatycznych.

• Legalność oprogramowania – zadaniem audytu jest przegląd za­so­bów opro­gra­mo­wa­nia, wykorzystywanych i po­sia­da­nych li­cen­cji, zniwelowanie przypadkowego użyt­ko­wa­ne­go nie­le­gal­ne­go opro­gra­mo­wa­nia oraz opty­ma­li­za­cja kosz­tów.

• Sprzę­t – taki audyt polega na kon­fi­gu­ra­cji sta­cji ro­bo­czych oraz ser­we­rów poprzez uru­cho­mie­nie na każ­dym kom­pu­te­rze od­po­wied­nie­go pro­gra­mu in­wen­ta­ry­zu­ją­ce­go, precyzyjnie opi­su­jącego jego kom­po­nen­ty. W wyniku takiej kontroli mogą pojawić się wnioski odnośnie wymiany bazy sprzętowej lub zakupu określonych podzespołów.

• Bez­pie­czeń­stwo in­for­ma­cji – jest to całościowa ana­li­za bez­pie­czeń­stwa baz da­nych prze­twa­rza­nych przez firmę, po­li­ty­ki bez­pie­czeń­stwa in­for­ma­cji, za­rzą­dza­nia ry­zy­kiem oraz planów za­cho­wa­nia cią­gło­ści dzia­ła­nia.

• Infrastruktura sieciowa – przegląd i sprawdzenie routerów, switchy, kanałów VPN oraz zabezpieczeń zewnętrznych mających wpływ na bezpieczeństwo sieciowego.

Warto mieć na uwadze, że praktycznie nie ma całkowicie bezpiecznych systemów informatycznych. W sferze IT cały czas zachodzi rozwój, pojawiają się zmiany, niektóre rozwiązania tracą swoją wydajność. Ta dynamika sprzyja niestety powstawaniu słabych punktów w systemach, które chętnie są wykorzystywane przez osoby lub organizacje nastawione na wnikanie do zasobów firm. I właśnie celem cyklicznych audytów jest wyszukiwanie luk w systemie, wyłapywanie potencjalnych zagrożeń oraz przygotowanie procedur na wypadek sytuacji kryzysowej. Audyt pozwala też na zaplanowanie zmian zabezpieczeń oraz wydatków związanych z modernizacją infrastruktury IT.

Symulacje zdarzeń awaryjnych

Jeżeli istnieje taka potrzeba lub zlecający wyrazi chęć, możliwe jest w ramach audytu bezpieczeństwa przeprowadzenie symulacji określonego ataku. W tym celu stosuje się testy penetracyjne, polegające na kontrolowanym ataku na infrastrukturę bezpieczeństwa IT firm oraz socjotechniczne próby wyłudzenia danych od jej pracowników. W ramach audytu możliwe jest także sprawdzenie ciągłości działania. Taki test ma za zadanie określenie długości przerwy w wyniku nagłego nieprzewidzianego zdarzenia oraz wskazanie zdolności do jak najszybszego wznowienia normalnego funkcjonowania systemu IT firmy.   

Jak często audytować?

Z zachowaniem odpowiednich proporcji audyty IT można porównać do serwisowania samochodu. Potrzebne jest działania cykliczne, kontrole określonych krytycznych obszarów funkcjonowania systemu, wymiany podzespołów/sprzętu itd. Dobrą praktyką jest korzystanie z tego samego dostawcy usług audytorskich, chyba że firma dysponuje własnym w pełni kompetentnym działem IT. Znajomość specyfiki działania firmy, rodzaj przechowywanych i przetwarzanych danych, rodzaje zabezpieczeń, stan infrastruktury technicznej czy nawet demografia personelu to czynniki, które należy dobrze poznać i mieć na uwadze przy każdorazowym audycie. Regularnie audytujący podmiot będzie w stanie określić odpowiednią częstotliwość działań kontrolnych. Możliwe jest też częstsze wybiórcze sprawdzanie wybranych obszarów infrastruktury IT, które są szczególnie wrażliwe na różne zachwiania stabilności działania. W dużych organizacjach pierwotny audyt systemu może potrwać nawet kilka tygodni.

Jeśli nurtują Was określone kwestie związane z audytami IT lub dostrzegacie potrzebę wdrożenia takiej procedury, zachęcam do kontaktu.

501-387-314
ewa.piekart@data-point.pl

Na czym polega dobry audyt IT

Czytaj więcej: Na czym polega dobry audyt IT

Jeden backup, to nie backup.